tisdag 20 februari 2007

Piff poff..

..sa det inte ens.. Det blev bara nattsvart!

Man är så tvärsäker på att elen ska funka när man bor i centrum så när den väljer att försvinna blir man helt paralyserad..
Inget kaffe, ingen dator och ingen tv.. HJÄLP!!
Det hände i alla fall igår kväll. Kombon och jag satt som vanligt vid varsin dator och hummade förstrött med jämna mellanrum som för att försäkra varandra om att vi fortfarande lever.

Plötsligt blev det bara svart och alldeles tyst! Inga surrande datorfläktar, arbetande hårddiskar eller knattrande tangentbord.. Jag tror jag lyckades få ur mig min standarsfras: "men vad nu då?" sen var det bara att börja tända ljus.
Det hela blev ganska trevligt till slut. Grannen kom in med varsin öl och så satt vi här och pratade en timme tills strömmen kom tillbaka. Fast vi gnällde en hel del om avsaknaden av kaffe.

Jag har ju bott ensam i ett hus på landet och där försvann strömmen så fort det svajade lite i trädkronorna. När man förväntar sig att det ska hända så blir det inte så dramatiskt utan jag brukade ta ficklampan och leta mig ut i stallet. Sen gick jag där och pysslade med hästarna i ficklampans sken. No big deal...

Idag är jag snuvig, hostig och har feber. Världens bästa vulgomarmor kom med semla och en bok till sjuklingen =)
En bok som jag sträckläste!

Katarina Mazetti - Tarzans tårar

Jag har skrattat högt åt författarens underbara verbala utsvävningar och jag kan varmt rekommendera er att läsa den! Den lämnade dock mig med en lite bitter smak munnen..
Jag kände igen mig i så mycket i boken och i synnerhet när det kommer till den fattiga ensamstående mammans stolthet.

Varför är det så svårt att ta emot hjälp och gåvor när man inte har några pengar?
Man känner sig så värdelös, så låg och så underlägsen. Skamsen över att inte ha lyckats bättre än att behöva ta mot allmosor från folk.. Tro nu inte att jag är otacksam mot min familj och mina vänner. Det är bara det att ibland skulle det vara nice att kunna ge lite tillbaka och inte bara ta..
Ibland känns det bättre att "glömma" en räkning bara för att kunna hänga med på något som kostar pengar och betala själv. Herr Ågren har iofs en förmåga att dyka upp då med men då slipper man gömma honom bakom en stor dos humor.

Man kan ju inte skoja bort sig själv..




Varför är inte Haddock här med paraplyet?

5 kommentarer:

Kikki sa...

Jag vill oxå ha en semla!

Fian sa...

Du får skaffa dig en marmor!

Anonym sa...

Jag har ont i magen. Känns som att en god semla och en god bok skulle vara ett recept på lindring.. Fast jag skulle inte äta boken.. ;)

Ulf sa...

Vad har Marmor bjud på idag? I tisdags bjöd hon mig på lax, cigg och en åktur i knullstolsbilen fast dock inte i bagaget...
Marmor e snel!

Ulf sa...

VAKNA!!!