tisdag 27 mars 2007

Lång natt



Vi hade en bra eftermiddag och kväll sonen och jag.. Efter vi hade varit på Mc Donalds så körde vi upp till stallet. Stannade där i ett par timmar och hade det mysigt med hästarna.. Det hela fick iofs ett abrupt slut då sonen lyckades trampa ner sig till knäna i gödselstacken.. I jympadojjor..

Nåväl. efter dusch och de vanliga kvällsbestyren så lade han sig och då satte hostan igång..
Som han hostade! I säkert tre kvart och fick upp massa segt gojs. Bricanyl och coccilanaetyfin lugnade ner det och han somnade. En stund..
Helt plötsligt började han igen med en helt annan hosta. Det lät som om jag hade en stor ilsken hund i sovrummet och efter en stund så fick han knappt luft.. Ljudet när han försökte andas in ringer fortfarande i min öron..

Svepte in honom en filt och rusade ner i bilen och iväg.. Efter två timmar på akuten med ett par omgångar adrenalin och 10 cortisontabletter så släppte det. Han fick tillbaka sin vanliga röst, hostan lät mer som vanligt igen och det blåmelerade på bröstet försvann. det är ovanligt att barn får sitt första kruppanfall när de är så stora och förhoppningsvis så är det hans enda.

Han är en otroligt tapper liten kille som har fått utstå mycket plågande från diverse läkare. Nu ska han snart operera bort polyper vilket kräver ganska läskiga undersökningar och förra veckan fick de tejpa ihop honom i huvudet efter en närkamp med en träkloss.. Aldrig att han gråter i protest, klagar eller vägrar. Han talade om för mig att om man är stilla och duktig så går det mycket fortare och så blir allt bra =) Och ja.. jag är stolt så jag blir rörd..

Vi somnade vid fem i morse och vaknade av stenkrossen vid nio igen så idag får det nog bli en tupplur. Sen har jag lovat sonen en stor glass.. Det är han definitivt värd =)





9 kommentarer:

Kikki sa...

Usch o fy vilken natt!
Tycker ni är värda en stooooor glass båda två!

Anonym sa...

Vilken natt! :-(
Skönt att han känner sig bättre nu.

Ja ni är verkligen värda varsin stor glass. :-)

Tack än en gång för en härlig och rolig helg! :-) *kram*

Många foton blev det. *ler*

Nu vet jag hur stenkrossen låter live så att säga. *fniss*

Hoppas stenkrossen har hållt sig på behörigt avstånd idag. ;-)

Ha det gott och njut av glassen för mig med va?! ;-)

*kram* från fågelfotografen ;-)

Fian sa...

han har hostat vansinnigt idag med så glassen får vänta ett par dagar =(

Anonym sa...

Sin mor upp i dagen! ;) Hoppas han mår bättre snart! Och akta så han inte nyskräks i sängen.. ;)

Järnladyn sa...

Jobbigt för er! :(
Men glass är tyvärr inte alls bra i sammanhanget, drar ihop luftvägarna.

Båda mina barn har haft infektionsutlöst astma med en del besök på akuten, men lyckligtvis har det värsta vuxit bort.

Jag fick även göra mig av med min älskade hund. Inte på grund av att dottern var allergisk, utan på grund av att hårpartiklarna kunde förvärra hennes astma, sade läkarna.

Bara en tanke: Du tror inte att besöket hos hästarna förvärrade det hela hos din son?

Järnladyn sa...

PS. Det där med stenkrossen i kombination med bryggfotot får mig att ana vilken hamn det är du sitter i... ;)

Fian sa...

Han har också haft inf.utlöst astma som nästan helt har vuxit bort. Kände ockå att glass var illa idag så vi väntar med den tills hostan är borta..

Han har tack vare astman allergitestats flera gånger, pricktest och för bara några månader sen med blodprov som inte har visat någonting. Jag hade samma känsla men läkaren i natt avfärdade det tack vare det senaste testet.. märkligt är det.
Ja här i hamnen sitter jag ;-)
Ropa när ni går förbi!

Järnladyn sa...

Förresten, de fick väl inte köra mer med stenkrossen??

Fian sa...

Det fick de nog för den dånar på hela dagarna här utanför..